Οδηγός αυτοκινήτου παραβιάζει ερυθρό σηματοδότη επειδή σταμάτησε μπροστά του και δεν τον έβλεπε με συνέπεια το θάνατο του οδηγού μοτοσικλέτας που εκινείτο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Ο οδηγός του αυτοκινήτου σταμάτησε πιο μπροστά από το φωτεινό ερυθρό σηματοδότη. Ο σηματοδότης ήταν πλέον πιο πίσω από το αυτοκίνητό του και ο οδηγός δεν μπορούσε να τον δει. Ο οδηγός ξεκίνησε την πορεία του όταν νόμισε ότι ο σηματοδότης έγινε πλέον πράσινος. Όμως είχε κάνει λάθος. Ο σηματοδότης ήταν ακόμη ερυθρός.

Τραγική συνέπεια του λάθους του οδηγού του αυτοκινήτου ήταν να προκαλέσει θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα με θύμα τον οδηγό της μοτοσικλέτας που κινούνταν κανονικά στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη είναι μία από τις πιο δύσκολες περιπτώσεις υπαιτιότητας στο τροχαίο ατύχημα, διότι τα οχήματα θα συγκρούονταν σχεδόν με τον ίδιο τρόπο, όποιος εκ των δύο οδηγών και αν παραβίαζε τον ερυθρό σηματοδότη.
Εάν και οι δύο οδηγοί αρνούνται την υπαιτιότητα και αποδίδουν ο ένας οδηγός στον άλλο την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι δίκες κρίνονται στο ακροατήριο. Δικαστές και δικηγόροι αναλαμβάνουν πλέον το δύσκολο έργο της διαλεύκανσης των συνθηκών του τροχαίου ατυχήματος προκειμένου να αποδοθεί η υπαιτιότητα στον ένα εκ των δύο οδηγών βάσει των αποδείξεων που έχει συλλέξει η τροχαία, των κανόνων της λογικής και την προσωπικότητα των δύο οδηγών.

Ας δούμε πώς αντιμετώπισε το θέμα του ερυθρού σηματοδότη μία πολύ ενδιαφέρουσα δικαστική απόφαση σε υπόθεση θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος με θύμα οδηγό μοτοσικλέτας και πώς το δικαστήριο αποτιμά την ψυχική οδύνη της οικογένειας του θύματος, επιδικάζοντας σχετική αποζημίωση

Στις …… και περί ώρα ….. βραδινή ο Ε οδηγούσε το υπ’ αριθ. κυκλ. …… ΙΧΕ αυτοκίνητο κυριότητας της εταιρίας …….  και εκινείτο στη λεωφόρο Α με κατεύθυνση προς Δ. Στο ύψος της διασταύρωσης της λεωφόρου Α με την πλατεία Π, όπου η πρώτη έχει δύο ρεύματα πορείας που χωρίζονται μεταξύ τους με διαχωριστική νησίδα, η οποία διακόπτεται λόγω της διασταύρωσης με την πλατεία Π, ο πιο πάνω οδηγός επιθυμώντας να κατευθυνθεί αριστερά και να εισέλθει στην πλατεία Π, αν και υπήρχε ερυθρός σηματοδότης στην πορεία του, δεν στάθμευσε προσωρινά το αυτοκίνητό του σε σημείο που να είναι ορατός ο σηματοδότης, αλλά το στάθμευσε στο διάκενο της λεωφόρου που χωρίζει τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας με συνέπεια έχοντας προσπεράσει τον σηματοδότη να μην είναι σε θέση να γνωρίζει πότε αυτός θα είχε πράσινη ένδειξη ώστε να εισέλθει στην πλατεία Π απρόσκοπτα. Όμως ο ίδιος οδηγός Ε, αν και ο σηματοδότης που υπήρχε στην πορεία του συνέχισε να έχει κόκκινη ένδειξη, εισήλθε κάθετα στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Λεωφόρου Α με αποτέλεσμα να παρεμβληθεί στην ομαλή πορεία της με αριθμό κυκλοφορίας …… δίκυκλης μοτοσικλέτας, που οδηγούσε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας ο Θ, στην αριστερή πλευρά της οποίας επέπεσε με σφοδρότητα, παρασύροντας τη μοτοσικλέτα και τον οδηγό της για λίγα μέτρα. Συνεπεία του ενδίκου τροχαίου ατυχήματος ο οδηγός της μοτοσικλέτας υπέστη κατάγματα των πλευρών του θώρακα του, του δεξιού και αριστερού ημιθωρακίου, αιμοθώρακα, διατομή της σπονδυλικής στήλης στο ύψος του δεύτερου θωρακικού σπονδύλου, διατομή της θωρακικής αορτής, διασχίσεις πνευμόνων και πολλαπλές ρήξεις αμφοτέρων των λοβών του ύπατος, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατό του. Αποκλειστικά υπαίτιος για το θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα είναι ο οδηγός του αυτοκινήτου Ε, ο οποίος από έλλειψη της προσοχής, που όφειλε και μπορούσε να καταβάλει, έχοντας καταναλώσει τοξικές ουσίες ψευδαισθησιογόνα – παραισθησιογόνα και ειδικότερα 11-nor-Δ9-THC-9-καρβοξυλικό οξύ, που είναι μεταβολίτης της Δ9 τετραϋδροκανναβινόλης, δεν ενήργησε ως μέσος συνετός οδηγός, αναμένοντας τη αφή του πράσινου φωτός του σηματοδότη, που υπήρχε στην πορεία του, πριν διασχίσει τη διασταύρωση. Αντίθετα, ουδεμία συνυπαιτιότητα βαρύνει τον οδηγό της μοτοσικλέτας, ο οποίος παρασύρθηκε αιφνιδιαστικά από το αυτοκίνητο, μη έχοντας τη δυνατότητα να αντιδράσει, πραγματοποιώντας αποφευκτικό ελιγμό. Ο θανών ηλικίας 52 ετών κατά το χρόνο του ατυχήματος διατηρούσε άριστες σχέσεις με τη σύζυγό του, τα τέκνα του και και τους γονείς του, οι οποίοι υπέστησαν ψυχική οδύνη, για την οποία πρέπει να τους επιδικασθεί χρηματική ικανοποίηση, ενόψει των συνθηκών του ενδίκου ατυχήματος, του στενού ψυχικού δεσμού του θανόντος με τους πιο πάνω συγγενείς του, τις άριστες σχέσεις τους, την αποκλειστική υπαιτιότητα του οδηγού του ζημιογόνου αυτοκινήτου και την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των διαδίκων πλευρών, φυσικών προσώπων, ανερχόμενη στο ποσό των 60.000 ευρώ για τη σύζυγό του, 35.000 ευρώ για καθένα από τα τέκνα του και 30.000 ευρώ για καθένα από τους γονείς του.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Αποζημίωση ψυχικής οδύνης συγγενών για το θάνατο οδηγού μοτοσικλέτας σε τροχαίο ατύχημα λόγω παραβίασης ερυθρού σηματοδότη από οδηγό αυτοκινήτου